Helbred stress med metakognitiv terapi

Hos Cektos fortæller klinikchef, Dr. Pia Callesen at de på forholdsvis kort tid har færdigbehandlet tusindvis af patienter med stress – alene ved hjælp af metakognitiv terapi.

Pia Callesen

Der er intet nyt i at mennesker bliver stressede, og der mangler bestemt heller ikke hverken behandlingsformer eller gode råd. Men faktisk er der uhyre stor forskel på at føle sig stresset og være ramt af sygdommen stress.

”Jeg følger andre behandlingsveje end de gængse, der fx handler om at tage på dyre yogaretreats, drikke særlige teer og bruge app’er med lyden af bølger for at falde i søvn. I det hele taget er stress meget abstrakt, og ofte taler forskellige mennesker om forskellige ting, der alle benævnes stress. Der findes ingen medicinsk diagnostisk definition af, hvad stress er, men vi arbejder med det metakognitive, som behandler stress på en ny måde. Det gør vi ud fra en betragtning om at stress er en psykisk belastning på linje med angst og depressioner” indleder Pia Callesen.

Fjerner stress permanent
Typisk for de klienter, som besøger Cektos er at de oplever stress-symptomer såsom svært ved at falde i søvn, hjertebanken, træthed, svigtende hukommelse, manglende koncentrationsevne og gentagne forkølelser – kroppens typiske fysiske alarmberedskab.

”Mange af disse patienter har allerede forsøgt flere løsninger uden varigt held. Men meget ofte holder det kun midlertidigt; når man kommer tilbage til samme arbejdsplads, samme chef og samme kolleger vender problemerne tilbage. I den langsigtede, nye løsning indgår at vi primært opfatter stress som nogle symptomer forårsaget af overtænkning. Hvis man bekymrer sig rigtig meget om sin livssituation eller sine stress-symptomer kan disse bekymringer gøre tingene værre. Det første vi lærer vores patienter er at styre bekymringerne, således at de selv kan styre hvornår og hvor meget de vil bekymre sig. Det sker ved at aktivere den passive observation af tanker: observere tankerne og acceptere dem uden at spilde kræfter på dem. Det kan man lære at styre selv og det fjerner stress fuldstændigt, også på længere sigt”, fastslår Pia Callesen.

I stedet for at flytte hele vores fokus væk fra livet og bruge alle kræfter på at bekæmpe stress, bør vi betragte den som en naturlig del af livet, som vi kan bruge til vores egen fordel

Stress kan være ”sundt”
På trods af at der er mange myter om stress, kan stress faktisk i visse tilfælde nærmest være sundt for kroppen. En soldat i kamp, der ikke har hele kroppen fyldt med stresshormoner, overlever ikke ret længe. Men også i mere fredelige tilfælde kan stress være ”sundt”.

Vi ved fra forskningen at moderat stress i barndommen gør børn mere modstandsdygtige end minimal stress.

”Når man er kommet så langt, at man selv fuldstændigt kan styre sin stress uanset omstændighederne, er stress ikke længere så farligt. Meget forskning viser, at opfattelsen af stress som værende meget farlig, måske er lige firkantet nok, og at vi godt kan afskrive stress som samfundsfjende nummer ét. Flere studier viser at det ikke er selve stressen, der skader os, men vores forhold til stress”, slutter Pia Callesen.

I stedet for at flytte hele vores fokus væk fra livet og bruge alle kræfter på at bekæmpe stress, bør vi betragte den som en naturlig del af livet, som vi kan bruge til vores egen fordel. Flere studier, blandt andet fra Harvard, dokumenterer, at det er alt for entydigt og unuanceret at gøre stressen til samfundets hovedfjende.

Kilde: Pia Callesen

CEKTOS tilbyder metakognitive gruppeforløb i det meste af Danmark og har klinikker på Sjælland og i Aarhus.

Læs mere på

cektos.dk