Fremtidens fintech skal bygge på en designdreven tilgang

Mikal Hallstrup, grundlægger og Global CEO, Designit - og Thomas Krogh Jensen, CEO, Copenhagen FinTech LAB

Der sket meget, siden banksektoren for godt et årti siden for alvor tog den digitale revolution til sig. Design, kundefokus og user experience blev et vendepunkt for gamle banker, som fik øjnene op for en ny måde at skabe kundeoplevelser på.

I Danmark har vi en stærk og mangeårig tradition for godt, velgennemtænkt design – og det gælder også inden for den finansielle verden, hvor vi herhjemme var foregangsland med for eksempel mobilbanker, mobilbetaling og digital signatur. Bankerne var overraskende mobile firstmovers.

De forstod tidligt værdien af mere brugervenlige løsninger, som samtidigt gjorde kunderne til dygtige og tilfredse selvbetjenere. Men det var dengang, og ”Digitalt Topmøde 2019” indikerer at barren på ny hæves — sammen med brugernes forventninger om at få “bedre” fremfor “mere”.

Efter ti gode år er den digitale revolution ankommet til en ny fase, hvor det handler om at holde momentum og fortsætte udviklingen af dansk fintech. Helt på samme måde som vi herhjemme med succes gennem mange årtier har sat nye designstandarder i den fysiske verden med gode, nyttige produkter såsom møbler, insulinpenne, arkitektur og mad.

Kreativitet over compliance
Fremtidens finansielle løsninger skabes via design og startups. Ser vi ind i Københavns design- og acceleratormiljøer med utallige, sprudlende startups, står det lysende klart, at det er her fremtidens fintech i virkeligheden sker. Vel at mærke, i en reguleret branche, hvor det er compliance – og ikke kreativitet – der driver udviklingen.

I forbindelse med iværksætteri tales der ofte om, hvordan erfarne og etablerede virksomheder kan agere mentorer for de små startups, men faktisk er det ofte omvendt mentorering som giver mest mening: de store kan lære meget af de små spilleres uimponerede, aktivistiske og designdrevne tilgang til nye markeder og muligheder.

Startups har taget design til sig på en måde, som bekræfter ideen om, at godt design kan resultere i andet og mere end smukke møbler, lamper og lækker brugskunst – og hvor design ikke er noget til boligen, men til bestyrelseslokalet.

De færreste tænker måske over, hvor meget omkring dem, der faktisk er resultatet af en designproces. En proces, hvor der fokuseres på at finde nye løsninger, hvor både bruger og bank oplever forenkling og fordele. Tænk blot på populære services som MobilePay, LunarWay og Grandhood, som alle ændrer vores forventninger til betaling, bank og pension på.

Den næste game changer
Derfor kan fremtidens bank ikke bygges af bankfolk alene men kræver tværfaglige teams, som tænker ud af boksen. De bedste produkter og services udvikles i teams og fællesskaber, hvor den største styrke ikke er bankspecialisme – men forskellighed. Ikke kun i form af kompetencer, men også i form af meninger, holdninger og perspektiver.

Den næste game changer skabes ikke i regneark på en computerskærm, men på en væg fuld af Post-Its. Design skal integreres i alle daglige beslutningsprocesser, i organisationen, direktionen, og bestyrelsesteamet – fra de mindste detaljer til den overordnetde strategi. Design er ikke et dekorationsværktøj men et samarbejdsværkstøj – en ny måde at tænke, tale og udvikle nye ideer på.

Med ny teknologi og en ny digital generation kommer den måde, vi banker på til at forandre sig endnu mere de kommende ti år, forstærket af de tusindvis af opfindsomme og sultne startups, som ser muligheder, hvor andre ser begrænsninger. De sætter en ny dagsorden, hvor compliance og kreativitet går op i en højere enhed og ændrer vores måde at tænke bank, betaling, penge og pension på.

Mange startups er ekstremt fokuserede men samtidigt helhedsorienterede og er bevidste om det aftryk, de sætter på verden, for eksempel gennem bæredygtige investeringer af kundernes pensionsmidler.

Efter alt at dømme vil etik og ansvarlighed som også er den del af den designdrevne tilgang også være afgørende når de næste generationer i fremtiden skal vælge, hvilken nye spiller de vil dele deres liv med. Deres slags skal vi have mange flere af hvis Danmark fortsat skal være digitalt forgangsland.