Forretningsrejserne er blevet mere sociale

Allan L. Agerholm, formand for VisitDenmark

Forretningsrejser handler ikke længere om at tilbyde det sikre standardprodukt. De forretningsrejsende forventer mere lokal kolorit og større fokus på at kunne dyrke det sociale liv.

De standardiserede og anonyme hotelværelser, hvor man som forretningsrejsende ikke kan fornemme, hvor i verden man befinder sig, viger i disse år pladsen for værelser, der bærer præg af stedets lokale kendetegn og ikke mindst kultur.

”Vi ser en global tendens, hvor de forretningsrejsende i højere grad har lyst til at opleve den kultur, de besøger. De rejsende vil mærke, om de er i Dubai eller i København, og det autentiske vil de have med helt ind på hotellerne. Så mange af de store hotelkæder går væk fra standardvaren,” forklarer Allan L. Agerholm, der er formand for VisitDenmark. Allan L. Agerholm uddyber:

”På trods af digitaliseringen ser vi også, at det personlige møde stadig er i høj kurs, så flere og flere medarbejdere på tværs af segmenter rejser og stiller individuelle krav til rejsen.”

Flydende grænser mellem arbejde og job
Udviklingen ligger i tråd med stigningen af de såkaldte bleisure-rejser, hvor forretningsrejsen (business) kombineres med et par dages privat ferie (leisure).

Ifølge en rapport udarbejdet af lejlighedsudlejningsfirmaet BridgeStreet Global Hospitality har 60 procent af de forretningsrejsende på globalt plan taget mindst en bleisure-rejse, og 30 procent af dem forlænger turen med mindst to dage.

Set med Skandinaviske øjne afspejler den globale tendens sig ved, at omkring 30 procent forlænger forretningsrejsen med mindst en dag til sig selv, her er det tid til at gå på sightseeing, spise og opleve de lokale seværdigheder, som er de tre aktiviteter, der ifølge undersøgelser topper bleisure-listen.

”På globalt plan har vi mennesker aldrig fløjet mere, end vi gør i dag, simpelthen fordi vi kan. Flybilletter er blevet billigere, og det koster stort set ikke mere at invitere sin partner med på forretningsrejsen, fordi prisen på hotelværelset for det meste er den samme, uanset om det er enkelt eller dobbelt”, fortæller Allan L. Agerholm.

Vi har endnu ikke ret mange data på, hvordan deleøkonomien påvirker forretningsrejserne, men det bliver interessant at følge i fremtiden

Fællesskabet i høj kurs
Den nye udvikling, hvor grænserne mellem privatlivet og arbejdet bliver mere udviskede, vinder indpas i takt med, at den nye generation kommer ind på arbejdsmarkedet med tilhørende rejsetrends.

De såkaldte millennials, der er personer født mellem 1980 og 2000, inviterer i højere grad familien med eller dyrker fællesskabet med andre rejsende. Forventningen er, at det rejsemønster blot vil stige i løbet af de kommende år.

”Vi ser især, at den yngre generation prioriterer fællesskabet og co-working på forretningsrejserne højt. De vil gerne have muligheden for at være sociale fx i restauranten eller i loungen. Fællesskabet tænkes derfor ind på en helt anden måde i de nye hoteller, der bliver bygget i dag,” forklarer Allan L. Agerholm.

Tidligere var der et stort fokus på indretningen af selve hotelværelset. Det er selvfølgelig stadig en vigtig faktor, hvor komforten skal være høj, men i takt med at mindre tid bruges på værelset, så krymper hotelværelserne, og fokus ligger meget mere på at bruge flere m2 på hotellets fællesarealer, der skal give rum til at dyrke det sociale element.

Digitalisering giver komfortable rejser
Den digitale udvikling har desuden været med til at sikre mere komfortable rejser. Apps gør det muligt fx at vælge den ønskede hovedpude hjemmefra. Og mange af de store internationale hotelkæder har løsninger, hvor mobiltelefonen bliver brugt som nøglekort, så ventetiden i receptionen bliver et overflødigt led på rejsen.

”Vi ser en hastig udvikling i digitaliseringen, hvor den nye teknologi er med til at øge sikkerheden, bekvemmeligheden og kvaliteten på rejsen. Den tendens vil vi blot se meget mere af i de kommende år med helt nye tiltag,” forklarer Allan L. Agerholm.

Deleøkonomien som ukendt faktor
I disse år følges udbredelsen af deleøkonomien med fx Airbnb og Uber i leisure-segmentet også spændt, for at se om tendensen har en afsmittende effekt på forretningsrejserne.

”Vi har endnu ikke ret mange data på, hvordan deleøkonomien påvirker forretningsrejserne, men det bliver interessant at følge i fremtiden,” siger Allan L. Agerholm.

Når rejsen til udlandet i 2018 var i forbindelse med arbejde,
var det i 71 procent af tilfældene mænd i alderen 25-64 år,
som foretog rejsen. 

Til sammenligning stod kvinder i samme aldersgruppe
for 18 procent af forretningsrejserne til udlandet. 

www.dst.dk