Det betaler sig at outsource

Ved at outsource økonomi og lønfunktionen styrker virksomhederne fleksibiliteten og muligheden for at skalere og kan i stedet koncentrere sig om kerneopgaverne i forretningen.

Outsourcing er blevet en af de nye vinderstrategier i et marked, hvor forandringsparathed er altafgørende for at kunne konkurrere globalt. Flere og flere virksomheder vælger at outsource dele af forretningen for at bevare agiliteten og evnen til hurtigt at kunne omstille sig.

”Når virksomhederne vælger at outsource økonomi og lønfunktionen, så får de ikke blot en faglig dygtig samarbejdspartner, de får også en fleksibilitet, fordi de ikke skal købe flere timer, end der er behov for, og så de kan altid skalere op eller ned,” siger Andreas Østergaard Borris, der er Partner & CEO hos Keepers, som varetager hele eller dele af økonomi og lønfunktionen for virksomheder.

Vi har nogle fleksible redskaber til de mindre virksomheder, og så kan vi skalere op til skræddersyede modeller til de større virksomheder med en mere kompleks sammensætning

Saml alt et sted
For mange små og mellemstore virksomheder kan det netop være en udfordring, at det ikke er særligt nemt at finde én medarbejder på fuld tid til at varetage både økonomi og løn og samtidig få alle faglige niveauer i en økonomifunktion dækket, som bogføring, controlling og økonomistyring.

Hos Keepers hjælper de netop virksomhederne med at professionalisere økonomistyringen og samle alt et sted. Keepers tilbyder en bred vifte af ydelser indenfor regnskab, økonomi og robot automatisering (RPA).

”Vi har nogle fleksible redskaber til de mindre virksomheder, og så kan vi skalere op til skræddersyede modeller til de større virksomheder med en mere kompleks sammensætning,” forklarer Andreas Østergaard Borris.

Keepers tilbyder derudover interim løsninger ved midlertidige vakancer eller særlige behov i økonomi eller lønfunktionen. Teamet hos Keepers dækker alle niveauer fra bogholder til controller til CFO og har stor erfaring med at lede projekter i alle dele af økonomi, regnskabs- og lønfunktionen.

Medarbejderne har typisk en kandidatgrad i bagagen, og en del af Keepers ansatte har solid konsulenterfaring bag sig fra blandt andet Deloitte, en de mest ansete virksomheder i Danmark og internationalt indenfor regnskab og økonomistyring.


Outsourcing giver mere struktur
Når økonomi og løn bliver outsourcet, betyder det også for mange virksomheder, at de får en meget mere struktureret tilgang til feltet, fordi det stiller krav til, at dokumentation skal samles og organiseres, inden den sendes til outsourcing-partneren.

”Vi er en del af digitaliseringen, så derfor sidder vi aldrig med et printet bilag i hænderne. Det er kun, hvis en medarbejder er ved at lære en ny proces og streger ind med tusch,” siger Andreas Østergaard Borris med et smil og understreger: ”Det er en præmis for samarbejdet med os, at virksomhederne er digitaliserede, men vi hjælper dem meget gerne i gang med den rejse.”

Ud over sikker håndtering af data betyder digitaliseringen også, at håndteringen af data bliver mindre personafhængig og mere effektiv, fordi al dokumentation lægges ind elektronisk.

Design Letters har valgt at outsource
Den danske designvirksomhed Design Letters er en af de virksomheder, som gennem en årrække har arbejdet med at digitalisere de administrative processer. Hos Design Letters er det en del af forretningsstrategien at outsource de opgaver, som ikke ligger tæt på kerneforretningen, så der bliver skabt rum til udvikling og forandring.

”Vi har taget et strategisk valg om at outsource it og økonomi, lager, produktion osv. for at holde fokus på kernen i virksomheden og kundekontakten. Outsourcing betyder også, at vi hele tiden er forandringsparate til det omskiftelige marked,” siger Peter Ulrik Rasmussen, der er CFO hos Design Letters.

Design Letters er en dansk virksomhed med en passion for stilrent dansk design, som kommer til udtryk gennem brugen af tal og bogstaver på deres produkter i den ikoniske typografi håndtegnet af
Arne Jacobsen i 1937.

Det brede sortiment rummer blandt andet boligtilbehør, smykker, kontorartikler og produkter til de mindste. Artiklerne sælges i mere end 2.000 butikker fordelt på 56 lande. 

www.designletters.dk 

Gennem de senere år har Design Letters ekspanderet og har fået markedsandele i udlandet. Det danske design sælges nu i 56 lande, hvilket også betyder en større kompleksitet i den økonomiske sammensætning af forretningen.

”Vi valgte samarbejdet med Keepers, fordi de har samme iværksætterånd som os selv, og så kunne vi mærke, de havde appetit på de komplekse opgaver, der følger med en virksomhed af vores størrelse, ”forklarer Peter Ulrik Rasmussen.

Outsourcing betyder skalerbarhed
En af årsagerne til, at Design Letters vælger at outsource, er, at det skaber fleksibilitet og skalerbarhed i sammensætningen af finansressourcerne.

”Vi ved ikke, hvor vi er henne om to år, og så er det rart, at vi kan skrue op eller ned for hjælpen med opgaverne og ikke skal tænke på det ansvar, og de forpligtigelser som følger med, når man fastansætter medarbejdere,” siger Peter Ulrik Rasmussen.

Hos Keepers hjælper de små virksomheder, men også de større som Design Letters, der har aktiviteter i ind- og udland. ”Det ville reducere vores muligheder for at analysere og følge op betragteligt, hvis vores lokale samarbejdspartnere rundt omkring i verden blot sendte en stak Excel-ark. Den faste kerne hos Keepers sørger for, at registreringer foregår ens og i vores systemer på tværs af datterselskaber,” fortæller Peter Ulrik Rasmussen og uddyber:

”Samarbejdet med Keepers har også betydet, at vi selv har strammet yderligere op omkring vores håndtering af dokumentation. Det har faktisk været en stor hjælp, fordi det også eliminerer afhængigheden af, at det er de samme medarbejdere hos os, som ligger inde med en bestemt viden. I stedet samler vi den viden digitalt og hos Keepers.”


Stil krav til din outsourcingpartner
Hos Design Letters er de ikke i tvivl om alle fordele ved at outsource, men de er også bevidste om begrænsningen. ”Vi har lært af erfaring, at de processer, hvor vi skal være helt tæt på vores kunder; dem skal vi selv varetage og beholde in-house for at sikre kommunikationen,” siger Peter Ulrik Rasmussen, der også har en opfordring til virksomheder, som gerne vil outsource:

”Virksomhederne har selv ansvaret for at definere opgaven, for det er klart, at den partner, man outsourcer til, ikke på egen hånd kan læse tanker og afdække behovet.”
Andreas Østergaard Borris fra Keepers bakker op:

”Det er helt centralt, at virksomhederne leverer de rette input til os for at få det bedste output. For at vi kan løse opgaven tilfredsstillende, kræver det, at virksomhederne forpligter sig og definerer deres behov. Derfor arbejder vi meget med en gennemsigtighed og afstemmer nøje forventningerne med vores kunder.”

Keepers er branchens nye og innovative spiller indenfor outsourcing af hele eller dele af økonomifunktionen samt konsulentydelser indenfor regnskab, økonomi, løn og robot automatisering (RPA).

Læs meget mere om, hvordan din virksomhed opnår mere værdi ved at outsource på

www.keepers.nu