De hellige urhaller

SIHH i Geneve er urverdenens svar på modeugen i Milano. Catwalken er erstattet af eksklusivt indrettede stande, hvor de toneangivende schweiziske urmærker fremviser deres kreationer for forhandlere, journalister og samlere.

Man kunne forledes til at tro, at man var trådt ind i en meget stor Michelin-restaurant, når man står i Geneves Palexpo-center ved frokosttid sådan en dag i slutningen af januar. For det er umuligt at få et bord.

Og de glade, storsnakkende og yderst velklædte mennesker, der har været heldige at få et bord, mæsker sig i delikate og smukt anrettede serveringer med alt fra kanapeer og foie gras, til fiskeanretninger og farverige desserter. Og det hele glider ned med champagne – altid champagne.

H. Moser & Cie. fremviste et konceptur, hvor der voksede små planter ud af skiven som symbol på den grønne omstilling hos det uafhængige urmærke.

Rekordår for SIHH
Men det er i virkeligheden ‘bare’ en urmesse, der er i fuld gang. Til gengæld en af de vigtigste af slagsen, og da både mad og drikke er inkluderet i den eksklusive invitation only-event SIHH, er der ingen grund til at holde igen, når der skal netværkes.

SIHH er en forkortelse for Salon International de la Haute Horlogerie, og man fornemmer næsten allerede i navnet, at der er tale om en eksklusiv affære.

Vacheron Constantin imponerede med denne model med evighedskalender og en uhørt høj gangreserve på 65 dage (!). Vacheron Constantin Traditionnelle Twin Beat Perpetual Calendar. (ref. 3200T/000P-B578)
Pris 210.000 € + moms. 

Salon-betegnelsen er måske nok efterhånden en tilsnigelse, for på de 29 år messen har eksisteret, har den vokset sig stor. I år strakte den sig over fire dage i januar og havde rekordmange 23.000 besøgende, der kunne besøge hele 35 mærker – de fleste fra Richmont-gruppen, der tæller luksusmærker som Cartier, IWC og Panerai – men også uafhængige mærker som Greubel Forsey, MB&F, Ressence, H. Moser & Cie og Urwerk var på plads.

Hele SIHH summer af liv fra morgen til aften, og der er et mylder af forhandlere, urmagere, journalister, samlere og celebrities, der bevæger sig ind og ud af de enkelte stande. Og der er masser at se på, når urmærkerne præsenterer de nyheder, der typisk først når de danske butikker i løbet af sommeren og efteråret. Tendenserne talte i år bl.a. evighedskalendere og bæredygtige tiltag, og så ser det ud til, at grænserne mellem klassiske herre- og dameure er ved at blive udvisket.