Bigbelly er god for økonomi og skrald

Den smarte skraldespand Bigbelly indtager gadebilledet rundt omkring i Danmark, og det er borgerne glade for.

Der står godt 57.000 skraldespande rundt om i verden, der er smartere end de andre. Under brandet ”Bigbelly” er løsningen med smart affaldshåndtering i dag verdensledende; nu med hjem i mere end 54 lande. Selvfølgelig også i Danmark med stor succes – lige fra byrummet i Randers til stranden i Tisvildeleje.

For Bigbelly er ikke som alle de andre. Den er god for miljøet, for kommunernes økonomi, for driften og for borgeren.

Godt 140 kunder i Skandinavien er med, når Bigbelly sammen med sine samarbejdspartnere nedbringer op mod 97% af tømningerne, reducere brugen af plastikposer, reducerer op mod 60% af affaldet på jorden, og fjerner risikoen for overfyldte affaldsspande, samt den ”luft” der koster kunderne mest i deres daglige håndtering.


Mere end en skraldespand
Men selv om Bigbelly jordnært tager imod borgernes skrald, så skal den smarte skraldespands mission ses i et større perspektiv – for ambitionen bag Bigbelly er at bidrage til bæredygtig udvikling herunder FN’s verdensmål.

”Vi sælger ikke en skraldespand, men et redskab i kampen for at opnå bæredygtighed. Bigbelly handler i lige så høj grad om nedbringelse af Co2-udslip, spildte arbejdstimer, udnytte solenergi og ændrer kommunernes affaldstømningstimer fra at være reaktiv jagt efter affald til proaktiv opgave styret drift. Det løfter planlægning og udnyttelse af arbejdstimerne, så driftsfolk ikke kører forgæves, giver renere byer og en bedre affaldshåndtering,” siger salgsdirektør i EFW ECO, Ronnie Zimling.

Den svenske iværksætterfamilie, Järnebrink står bag agenturet på Bigbelly i norden, som den mest succesfulde distributør udenfor USA, hvor Bigbelly har hjemsted i Boston. EWF ECO holder til i Rimbo nær Stockholm i Sverige, og herfra har den smarte skraldespand spredt sig til Skandinavien med mere end 3500 aktive enheder i 2019.

Bigbelly er kerneforretningen, hvilket givet et skarpt fokus i kundebetjeningen, men EWF ECO forhandler også Steora og Monna, en serie af multifunktionelle smarte bænke. En bænk der ved hjælp af solenergi kan sørge for opladning af mobilen, tilbyder wifi, belysning, for Monna gælder tilmed cykel stander og oplader til EL-cykel integreret i en og samme bænk.

Man kender billedet af en skraldespand i bybilledet, der er proppet til randen med affald liggende rundt om. Til glæde for rotter og måger, men ikke for kommunernes økonomi og bybillede.

Vi sælger ikke en skraldespand,
men et redskab i kampen for at opnå bæredygtighed

God plads i maven
Bigbelly spilder ikke og fortæller ved hjælp af teknologi, hvornår de er ved at være klar til tømning. F.eks. kan Bigbelly enheder indstilles til at melde klar til tømning ved 60 procent, her sender den selv en mail eller giver besked via den medfølgende app med information om, at nu er det snart tid til tømning. Derved kan driftsmedarbejderen planlægge hvordan og hvornår.

”Tømming af skrald består af flere led, og et af de rigtigt dyre led er de timer, hvor en medarbejde kører ud og kigger ned i en tom skraldespand. Eller tømmer en spand der kun er halvt fyldt. Resten er luft. Disse ’luft-timer’ koster kommunerne dyrt. Og de kostbare timer reducerer Bigbelly markant, mindst 70 % på kryds af vores godt 140 kunder,” siger Ronnie Zimling.

Bigbelly har en volumenkapacitet, der er hele fem til otte gange større end konventionelle skraldespande med plads til hele 570 liter ukomprimeret skrald. Og skraldet bliver inde i Bigbelly, og et lydmodul kan tilmed takke borgeren for det afleverede skrald. En feature der skubber positivt til borgernes ansvarsfølelse og adfærd.


I Randers kommune har der tidligere været problemer med overfyldte skraldespande og fugle. Her hjalp Bigbelly, der ikke kun selv siger til, når det er tid til tømning, men har et beskedent behov for vedligeholdelse, at den stort set passer sig selv.

”Vi reducerede antallet af skraldespande i Randers by fra 120 til 30, men med en strategisk korrekt placering. Det resulterede i en reduktion på godt 90% antallet af tømninger hver måned, der ved markant mindre skrald på jorden, fugleproblemet blev løst og i sidste ende steg borgersne tilfredshed fra 61 til 97% ifølge en rapport fra Hold Danmark Rent.” siger Ronnie Zimling og afslutter:

”Det er vigtigt for os at være et firma, der tager kommunernes og øvrige kunders miljøambitioner og grønne mål alvorligt, med stort lager og hurtigt levering efter behov, så tager vi også kundernes tidsbehov meget seriøst, som vores bidrag til FN’s verdensmål samt bæredygtig drift og byerne bliver renere med investering i cirkulær økonomi.”

Læs mere på ewfeco.com