APCOA PARKING gør det nemmere at parkere i storbyen

Der er en evig kamp om at finde parkeringspladser i storbyerne, som kræver tid og penge og fører til forværring af den i forvejen tætte trafik og store CO2-udledning. Men her kan digitalisering spille en vigtig rolle i den smarte storby, påpeger Dan Kirk fra APCOA PARKING.

Vi vil gerne gøre vores parkeringshuse til ”urban hubs”, hvor man kan blive tilknyttet forskellige serviceydelser

I 1962 var der 470.000 biler i den danske bilpark. I 2019 var der ifølge Danmarks Statistik 2,594 mio., og bestanden vil overstige 2,9 mio. biler i løbet af 2023, hvis der fortsat nyregistreres ca. 218.000 biler om året og den aldersbetingede afgang er som i 2018. Det giver endnu mere voldsom trængsel og alarm i de store byer, især i København. 

En betydelig del af trafikken udgøres af vores jagt på parkeringspladser. En undersøgelse af det internationale konsulentfirma Frost & Sullivan anslog i 2015, at den gennemsnitlige københavnske bilist bruger 54 timer om året på at lede efter parkering. Ifølge rapporten placerede det København som en af de værste blandt storbyerne. Kun i storbyer som London, Washington D.C. og Amsterdam spilder bilisterne mere tid på at finde en parkeringsplads.  Det er en af de problemstillinger, som parkeringsfirmaet APCOA PARKING har særlig fokus i udviklingen af deres parkeringshuse. 

Realtidsovervågning og booking af parkeringsplads på mobilen 
”Vi arbejder hele tiden på at forbedre oplevelsen i vores parkeringsanlæg, og her spiller digitaliseringen en vigtig rolle. I dag er bilisterne ofte tvunget til at kalkulere med tid til at lede efter en parkeringsplads, men vi sigter efter, at skal være nemt at planlægge rejsen hjemmefra, så man på sin smartphone kan booke en parkeringsplads – evt. også en bredere plads end normalt – på forhånd og dermed spare spildtiden væk. Når det kommer til gadeparkering, kunne vi godt tænke os at bruge trafikdata i realtid i vores parkeringsapp APCOA FLOW, så man altid kan få et overblik over, hvordan det ser ud med ledige parkeringspladser. Hvis f.eks. man er på vej og havde tænkt sig at parkere i et område med 220 pladser, men der aktuelt allerede er 215 parkerede biler, så kan vi guide bilisten hen til et andet område med flere ledige pladser, eller give muligheden for at booke en plads i et af vores parkeringsanlæg. ” siger Dan Kirk, chef for marketing, forretningsudvikling og forbrugerrelationer i APCOA PARKING Danmark A/S. 

APCOA PARKING samarbejder bl.a. med kommunerne, der er interesserede i at reducere trafikmængden – herunder den såkaldte søgetrafik, der er betegnelsen for den trafik, der relaterer sig til jagten på parkeringspladser. APCOA PARKING har også andre udviklinger i gang, som kan være tidsbesparende for kunderne. 

”Vi tænker hele tiden over, at vi skal møde en efterspørgsel, som er i markedet og hos vores kunder. Vi vil gerne gøre vores parkeringshuse til ”urban hubs”, hvor man kan blive tilknyttet forskellige serviceydelser – typisk til den faste parkering, man har i forbindelse med sit arbejde. Vi har allerede i dag forskellige samarbejder, som gør, at man kan få leveret pakker til en pakkeboks i parkeringshuset. Vi arbejder også på, at man kan få leveret mad, få lavet servicecheck på bilen, udskifte forruden der er ramt af stenslag og andre ting, der gør, at man kan komme hurtigere hjem fra arbejde uden at skulle bruge tid på tingene efter arbejdstid. Det er et koncept, der er under stadig udvikling i diskussion med mange forskellige potentielle samarbejdspartnere” siger Dan Kirk. 

Dan Kirk, chef for marketing, forretningsudvikling og forbrugerrelationer i APCOA PARKING Danmark A/S

Nyt koncept for ladestandere på vej
Et nyt koncept vedrørende ladestandere til elbiler er også på vej og vil blive præsenteret i starten af 2021. 

”Jeg har selv kørt rundt i en elbil i den seneste måneds tid for at få et indblik i de udfordringer, der møder elbilisten. Jeg bor i det indre København og har abonnement til opladning hos en af udbyderne, men jeg er tvunget til at finde en ladestander på gaden. Det kan være både udfordrende og tidskrævende og er en af de faktorer, der formentlig afholder mange i samme situation fra at købe en elbil. Det er svært at dække behovet med et enkelt abonnement, hvis man gerne vil gøre det så hurtigt og effektivt som muligt. Derfor lancerer vi i januar et nyt koncept i vores parkeringshuse. Her vil man kunne lade op uafhængigt af udbyderne, og man har derfor ikke behov for et abonnement,” påpeger Dan Kirk. 

APCOA PARKING Danmark A/S er en del af APCOA PARKING – Europas største parkeringsudbyder, som er til stede i 13 lande med over 9.500 parkeringslokationer, og det giver mange interessante erfaringer at trække på i udviklingen af parkeringshusene – især erfaringerne fra Norge, som har en langt større udbredelse af elbiler end Danmark og en bedre udviklet el-infrastruktur. 

”Norge er nået langt længere med deres infrastruktur og incitamentsordninger, som bl.a. gør, at det er billigere at køre på el end på diesel. Hvordan det udvikler sig i Danmark er endnu ikke klart – der er mange ting, der skal afklares for at få enderne til at mødes, når vi taler om omstillingen af bilparken til at være mere eldrevet. Regeringen har som minimummål, at der skal være en halv mio. elbiler på de danske veje inden 2030, og det kræver også en løbende udvikling af elnettet, så det kan håndtere det. Så det kræver at bl.a. stat, byer og kommuner er med i planlægningen og sørger for de rette betingelser for, at elbilerne kan vokse i bilparken. Vi følger udviklingen tæt for at kunne imødekomme kravene bedst muligt,” siger Dan Kirk.