Ansvaret for den stressramte medarbejder ligger også hos lederen!

For en del år siden sad jeg som leder i en mellemstor virksomhed. Vi havde haft alt for travlt i en for lang periode. Succesen var i hus, men det havde store omkostninger både for mig, mit team og for virksomheden generelt.

Jeg var en del af en succes, men det lagde kimen til min stress, og den blev ikke desto mindre smertefuld. Jeg var udbrændt, havde svært ved at koncentrere mig og evnede ikke at være nærværende hverken privat eller arbejdsmæssigt.

Prisen for succes betalte jeg med konstant tankemylder, søvnløshed og tomhedsfølelse, og jeg havde længe overhørt min krops tydelige signaler på, at noget var galt.

Jeg havde tabt sutten!
På et tidspunkt fik mit team nok. De konfronterede mig. De følte ikke længere, at jeg var inspirerende at arbejde for. Jeg havde en kort lunte, skiftende humør og var meget lidt nærværende. Det blev virkelig et wakeup-call for mig at få sat det spejl op.

Jeg blev nødt til at se på, hvilke signaler, jeg udsendte, og på hvordan både min fysiske og mentale tilstand påvirkede mit team. De følte sig stressede og desillusionerede; det samme, som jeg selv følte mig. Jeg gik derfor direkte op på direktionsgangen og bankede på døren til min nærmeste leder. Vi fik os en rigtig god snak om det arbejdsmæssige. Det var det.

Jeg og mit team var virksomhedens vigtigste ressource, og alligevel var der ikke taget højde for menneskelige nedbrud. Kun maskiner og netværk var sikrede – og det til gengæld efter alle kunstens regler.

Efter samtalen med min leder fik jeg det bedre, men set i bagklogskabens lys rystede jeg aldrig helt stressen af mig på den arbejdsplads.

Min erfaring siger mig, at mange virksomhedsledere stadigvæk ser den anden vej eller overlader løsningen til en sundhedsforsikring, uden selv at engagere sig. Sundhedsforsikringer kan være en del af løsningen, men du som leder er også en del af nøglen til dine medarbejderes trivsel.

Hvis skaden er sket
Nogle af de steder, hvor du som leder skal sætte ind, lyder umiddelbart nemme, men kan være dine blinde punkter, især hvis dit eget stressniveau er for højt:

  • Sæt ind med hurtig indsats med en professionel stress konsulent, som arbejder med det hele menneske. Vi kan ikke samtale os ud af stress; krop og sind følges ad
  • Stress er en kompleks sag, hvor balancen mellem arbejde og privatliv begge skal have et eftersyn
  • Gå i tæt dialog med konsulent og din ansatte under hele stressforløb; men respektér din medarbejders grænser for involvering
  • Appellér til en fastholdelse til arbejdspladsen i hele sygefraværs perioden, f.eks. kaffemøder. Noter løbende de ændringer i virksomheden, som din ansatte skal ajourføres med efterfølgende
  • Udvis opbakning og samarbejde, og følg løbende op; også længe efter at din ansatte er vendt tilbage på arbejdspladsen
  • Lær af processen og anerkend din del af ansvaret. Du og virksomhedens stressniveau afspejler dine medarbejderes trivsel.

Dine ansatte er dit spejl
Med udgangspunkt i min egen erfaring og min viden omkring stress er mit bedste råd til dig som leder at se på dine medarbejdere, hvordan du og organisationen har det.
Det kan være svært at rumme en stresset chef eller et konstant alt for travlt arbejdsmiljø.

Det skaber energi, at der er et højt drive, men nogle gange skal toget standse helt på perronen, så der er tid til et pusterum for at genskabe roen og mærke, hvordan temperaturen er ud i alle virksomhedens kroge.

Det er ikke ualmindeligt, at jeg bliver mødt af indvendinger fra ledere til stressramte, der lyder: ”Det må handle om noget andet” eller ”Der har vist også været noget på hjemmefronten”, og ansvaret for medarbejderens situation bliver hurtigt lagt over til virksomhedens sundhedsforsikring, uden at lederen eller virksomheden kigger nærmere på sig selv.

Faktum er, at stolen er tom, og din medarbejder glimrer ved sit fravær. Andre medarbejdere skal løbe stærkere, opgaver risikerer at blive forsinkede, og i værste fald får du en økonomisk lussing eller flere stressramte medarbejdere.

Tag førertrøjen på
Det er vigtigt, du forstår, at du har nøglen til, at det daglige stressniveau ikke smitter, og derfor skal du selv gå forrest ved at passe på dig.

Du skal være den, der tager førertrøjen på og mærker, hvordan du, din afdeling og din virksomhed har det.

Billigere at forebygge end at behandle stress
Du er nøglen til at indføre forebyggelse og behandling af stress for dine medarbejdere, for uanset hvad der får en medarbejder til at sygemelde sig, så anerkend, at du er en del af problemet, men til gengæld er du også en stor del af løsningen.

Mit navn er Jeanne de Renouard, jeg ejer virksomheden Mindful Energy. Jeg lever af at hjælpe virksomheder, ledere og medarbejdere, så de får den bedste behandling og forebyggelse mod stress.

Forebyggelse er essentielt for trivsel, men skulle skaden være sket, så hjælper jeg gerne det hele menneske tilbage til den bedste udgave af sig selv. Jeg elsker at se lyset vende tilbage i øjnene på dem, som kommer til mig for at få hjælp.

Du kan læse mere på min hjemmeside www.mindful-energy.dk eller kontakte mig på tlf. 26 14 60 65 til en uformel samtale. 

Læs mere på mindful-energy.dk